Η ιδιωτικοποίηση των μνημείων και των αρχαιολογικών χώρων προχωρά με γοργούς ρυθμούς, με όχημα τον ΟΔΑΠ και τα κονδύλια του Ταμείου Ανάκαμψης. Μετά τις πριβέ επισκέψεις στην Ακρόπολη, τα ιδιωτικά γεύματα σε αρχαιολογικούς χώρους, την παραχώρηση σε μία αλυσίδα όλων των αναψυκτηρίων της χώρας, την υπέρογκη αύξηση των εισιτηρίων των αρχαιολογικών χώρων και την ανάθεσή τους σε ιδιωτική εταιρεία, το Υπουργείο Πολιτισμού και το ΔΣ του ΟΔΑΠ σχεδιάζουν να συστήσουν «Ανώνυμη Εταιρεία» που θα διαχειρίζεται τα έσοδα από τα μνημεία!
Σύμφωνα με το ΟΔΑΠ/ΓΔ/ΔΕΟΛ/ΠΡΟΜ/23779/19-11-2025 έγγραφο του ΟΔΑΠ, το ΔΣ αναθέτει σε νομικό (έναντι 30.000 ευρώ) να προετοιμάσει σχέδιο νόμου με τον οποίο θα συσταθεί ΑΕ που θα αναλάβει «τη διαχείριση του συστήματος ηλεκτρονικού εισιτήριου όσο και με τη διαχείριση της κινητής και ακίνητης περιουσίας του Ο.Δ.Α.Π.». Ουσιαστικά δρομολογεί την αντικατάσταση του ΝΠΔΔ ΟΔΑΠ από μια Ανώνυμη Εταιρεία, εκτός δημόσιου λογιστικού, εκτός ενιαίου μισθολογίου, προσλήψεων ΑΣΕΠ, εκτός δημόσιου ελέγχου.
Πρόκειται για μια προκλητική ενέργεια, τόσο από άποψη συνταγματική, όσο και από άποψη δημοσίων εσόδων, μακρυά από κάθε έννοια δημοσίου συμφέροντος. Τα σκάνδαλα του ΟΠΕΠ ΑΕ που έκλεισε μετά τη διασπάθιση εκατομμυρίων ευρώ του ελληνικού λαού, αλλά και του Οργανισμού Πολιτιστικής Πρωτεύουσας Θεσσαλονίκης 1997, αποτελούν εύγλωττα παραδείγματα! Ακόμη και τότε όμως ουδείς σκέφτηκε να παραδώσει στον αμαρτωλό ΟΠΕΠ και τα έσοδα από τα εισιτήρια των αρχαιολογικών χώρων!
Ο Σύλλογος Ελλήνων Αρχαιολόγων θεωρεί μείζον ζήτημα την πρόθεση αυτή, όπως και συνολικά την μετατροπή του ΟΔΑΠ σε όχημα ιδιωτικοποίησης των μνημείων και κατασπατάλησης των εσόδων από τους αρχαιολογικούς χώρους της χώρας σε αλλότριους σκοπούς.
Για το λόγο αυτό καλούμε όλα τα σωματεία του ΥΠΠΟ, τους πολίτες και τα κόμματα να πάρουν θέση ενάντια στην δημιουργία ΑΕ με τους σκοπούς που περιγράφονται.
Απόσπασμα από το συνημμένο έγγραφο:
«Ενόψει, όμως, της παράδοσης του έργου του νέου συστήματος ηλεκτρονικού εισιτηρίου που αφορά σε 108 αρχαιολογικούς χώρους τον Φεβρουάριο του έτους 2026, καθίσταται επιτακτική η ανάγκη τροποποίησης του άρθρου 5 του ν. 4761/2020 και ίδρυσης διά νόμου ανώνυμης εταιρείας, η οποία θα εποπτεύεται από τον ΟΔΑΠ και το Υπουργείο Πολιτισμού, θα διαθέτει διοικητική και οικονομική αυτοτέλεια, λογιστική και λειτουργική ευελιξία, και οι σκοποί και το αντικείμενό της θα συνδέονται τόσο με τη διαχείριση του συστήματος ηλεκτρονικού εισιτηρίου όσο και με τη διαχείριση της κινητής και ακίνητης περιουσίας του Ο.Δ.Α.Π. Συνεπώς, στο πλαίσιο της ίδρυσης του ανωτέρω νομικού προσώπου, και προκειμένου να εξυπηρετηθούν αποτελεσματικότερα οι δημόσιοι αναπτυξιακοί σκοποί του ΟΔΑΠ, είναι αναγκαίο να διαμορφωθεί κατάλληλο θεσμικό πλαίσιο που θα διαθέτει αναπτυξιακά εργαλεία, συμπεριλαμβανομένης της πλήρους ρυθμιστικής αποτύπωσης των καινοτόμων ψηφιακών εργαλείων του νέου συστήματος ηλεκτρονικού εισιτηρίου και θα στελεχωθεί με εξειδικευμένο προσωπικό.
Προς επίτευξη του σκοπού αυτού και προκειμένου το νομικό πρόσωπο να συσταθεί και να λειτουργήσει άμεσα, δεδομένου ότι το έργο παραδίδεται τον Φεβρουάριο του 2026 και η υπό σύσταση ανώνυμη εταιρεία πρέπει να είναι απολύτως έτοιμη να τεθεί σε πλήρη λειτουργία, απαιτούνται σύνθετες ενέργειες και νομική εξειδίκευση σε κανονιστικά και νομοτεχνικά κείμενα, ώστε να συνταχθεί ένα συνεκτικό σχέδιο νόμου, συνοδευόμενο από προκαταρκτική Ανάλυση Συνεπειών Ρύθμισης, το οποίο θα περιλαμβάνει τις απαιτούμενες τροποποιήσεις του ν. 4761/2020 για την εύρυθμη λειτουργία του Οργανισμού καθώς και τις αναγκαίες μεταβατικές διατάξεις».